CL6
  Uživatel : nepřihlášený
 
CB klub Česká Lípa
ODKUD KAM Vzdálenost (km): Azimut:
číslo článku :
NĚCO ZDARMA
PRO TVOJE STRÁNKY

Do konce roku 2018 zbývá

Přihlášení na některé
akce klubu

Vítejte na www.CBDX.cz

Banka deníků
On-line přehled deníků

Poznačte si v kalendáři
Info o akcích můžete i sami vkládat

Pojedete na portejbl ?
Tak o tom dejte vědět !

Prodám - Koupím - Vyměním
Burza, sami si můžete vkládat inzeráty - ty jsou pak rozesílány emailem všem odběratelům

CB kluby, odkazy
Chybí zde Váš CB klub, expedice a pod ? Doplňte si ji ...

Začínáme na CB

Náš CB klub Česká Lípa

Klubové záležitosti
Činnost klubu
Expedice Borůvka
Download souborů
Plánujeme ...
Zúčastnili jsme se
Napsali nám
Diskusní fórum
Lokátorová mapa světa

Soutěž
LETNÍ POLNÍ DEN 2018

VÝSLEDKOVÁ LISTINA LPD 2018
Seznam závodníků & stav dodání deníků LPD 2018
Propozice soutěže LPD 2018
Historie LPD v datech
Články o soutěži LPD
Diskusní fórum věnované soutěži LPD
Program Deník LPD.EXE

Česká CB Liga 2018/2019

Tabulky pořadí 2018/2019
Tabulky pořadí 2017/2018
Tabulky pořadí 2016/2017
Tabulky pořadí 2015/2016
Tabulky pořadí 2014/2015
Tabulky pořadí 2013
Tabulky pořadí 2012
Tabulky pořadí 2011
Tabulky pořadí 2010
Tabulky pořadí 2009
Články - CB Liga
Propozice CB liga
DISKUSE - CB Liga
Historie CB ligy

Eter bez hranic

Přihláška EBH
Přehled přihlášených
Propozice - EBH
Články - Eter bez hranic

Expedice VIKING 2016

Expedice VIKING 2016
Přehled SMS zpráv

archiv :
Články expedice IBERIA 2014
Články expedice BALKÁN 2012

Programy ke stažení

Lokátorová mapa
Deník LPD.EXE
Deník pro LPD (WORD)

Přehledy

Seznam všech ČLÁNKŮ
Autoři článků
Seznam všech ANKET
Seznam všech DISKUSÍ

Právě tento Web čte 35 lidí.

Z toho privilegovaných uživatelů : 0

Jak získat vyšší privilegia ? Vyplň formulář a je to.

Co tím získáš ?
Budeš si moci libovolně kdykoliv měnit některá nastavení, která jsou anonymním uživatelům nedostupná včetně možnosti vkládat svoje komentáře a příspěvky ke článkům ...

Ověř svoji volačku :
Ověř lokátor místa :
ověřte si doménu:
Předpověď počasí z
www.meteopress.cz




Hledej na Seznamu v našich stránkách :
 http://www.CBDX.cz  > Tomáš Roudnice  > Statistika, taktika, strategie - článek doplněn.
   Verze pro TISK  /   Poslat upozornění na článek komu :     od koho :  

 

Statistika, taktika, strategie - článek doplněn
30.1.2004 12:32:47  - Tomáš Roudnice CL-31 - Tomáš Roudnice
Několikrát mi bylo řečeno, abych zplodil nějaký článek o tom jak na to
                                                                                                                                                                                                 

Několikrát mi bylo řečeno, abych zplodil nějaký článek o tom jak na to a podobně. Že moje podmínky se přibližují podmínkám klasických nezávodících portejblistů. Že bych měl předvést, že i s poměrně jednoduchým vybavením lze dosahovat slušných výsledků. Osobně věřím, že pár lidí by se rádo zúčastnilo některých soutěží, ale neví, jak na to nebo sbírají odvahu a podobně.

Nic na tom není, jen se sebrat a vyrazit na kopec. Trochu se na to připravit technicky, fyzicky a teoreticky. Výbornou rozcvičkou na skutečné závody jsou akce typu Rozhledny nebo Mušky.

Statistika


Domnívám se, že kriteriem splňujícím trochu seriózní pohled na úspěšnost toho kterého vysílacího dne nebo portejblu je dosažený kilometrový průměr na jedno spojení. Nutno tyto údaje ještě nějakým způsobem zohlednit, protože není jedno, jestli jste na kopci v týdnu, v sobotu nebo dokonce v den nějaké akce /Rozhledny, Éter, LPD a podobně/. Proto zapisuji každé spojení, i ta nejkratší.

Celkem jsem letos uskutečnil 7842 spojení o celkové délce 564 461 km, tedy průměrně 72 km na spojení. Byla odpočítána spojení s cizinou mimo SR a pomocí opakovače. Základem potom zůstává 7822 spojení a ta jsou v délkách rozložena následovně:

 
Grafika5.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK
Tento druh statistiky nám toho však moc neřekne. Daleko zajímavější jsou statistiky z jednotlivých portejblů a jejich vzájemné porovnání. Já už mám záznamy od roku 2000 a z některých míst opakovaně, takže mám z čeho vybírat.
 
Grafika6.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK
Seřazeno chronologicky.
 
Grafika1.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK
Seřazeno podle nastřílenejch km.
 
Pochopitelně, že se jedná jen o ukázku, jak je možno uvažovat při výběru portejblů. Jsou místa poměrně vyhlášená jako třeba Kozákov, Ještěd, Klínovec, Prázova bouda, která mě vyloženě nenadchla. Na Kozákově je prima jen ta hospoda a moře místa. Mimo parádního spojení do Francie z mobilu se mi tam celkem nic moc nepodařilo. Proč bych tam měl jet 100 km, když tu Velkou Javořinu udělám i z Řípu a dá to i o 40 km víc. Klínovec, to je kapitola sama pro sebe. Poměrně velké místní rušení, za zády plno Němců a hospoda je zavřená. /Nevím, jak se tam Honzovi Sosnová může tak líbit./ Nemlich to samý platí i o Ještědu, jen hospoda je otevřená a přibudou i Poláci. Na Prázovce se mi například nelíbilo ani trochu, tak jsem se sebral a jel na Tábor. Pěkné to je na Měděnci, jen se musíte strefit do počasí. Byl jsem tam celkem třikrát a z toho dvakrát to byla meteorologická hrůza.
 
Grafika2.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK
Seřazeno podle průměru na spojení.
 
Grafika3.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK
Podle počtu spojení.
 

No a pokud máme takto seřazené údaje, není problém si vybrat. Záleží jen na tom, co od portejblu vyžadujeme:

Největší počet km – to musíte vyrazit někam na Šumavu, Krušné Hory, Jizerky, Krkonoše, Beskydy nebo Velkou Javořinu. Prostě někam na okraj republiky. Můžeme také vyrazit na Slovensko, ale to není můj případ, tam se chodí na kopce po svých. Podle tabulky tedy Dlouhá Louka, Bouřňák, Komáří Hůrka, Měděnec a podobně. V tabulce je na druhém místě Říp. To byl velmi zajímavý portejbl, kdy jsme s Mírou Vědomice zkoušeli anténu GP ¼ a nevycházeli jsme z údivu. Říp je pro dosažení nejdelších spojení poměrně nevýhodný – je moc uprostřed. Musíme si uvědomit, že třeba Praha vám dá 40 spojení a ze Řípu to je jen 1600 km, ale z Bouřňáku už 3200 km a z Klínovce přes 4300 km. Zase je ale rozhodující co to je za portejbl. Pokud pojedete nějakou půldenní soutěž /LPD, RKL, Éter/, musíte vše podřídit podmínkám, neboli reglementu soutěže. A ty se často liší, takže je nutné znát tyto pravidla a volbu portejblu i zařízení tomu podřídit.

Největší průměr na spojení – tedy kvalita spojení. Tady tabulka jednoznačně preferuje Dlouhou Louku, avšak je nutno brát na zřetel, že většina dlouhých spojení byla uskutečněna při nějakých akcích. Takže Měděnec, Klínovec, Bouřňák. Tady jednoznačně dávají metry nadmořské výšky kilometry vzdáleností. V každém případě je nutno si uvědomit, že průměr všech spojení vyšší jak 75 km na spojení je velice slušný. Podívejte se třeba do výsledkových listi Ligy nebo Éteru bez hranic na průměry dosažené expedicemi. Nemůže to být deprimující, pokud tam vidíte hodnoty okolo 110-130 km. To jsou dobře vybavené, sehrané týmy s mnoha zkušenostmi. A na druhé straně třeba Žďárské Vrchy nejsou moc vysoké a jak to tam odtud chodí.

Pochopitelně, že se jedná jen o ukázku, jak je možno uvažovat při výběru portejblů. Jsou místa poměrně vyhlášená jako třeba Kozákov, Ještěd, Klínovec, Prázova bouda, která mě vyloženě nenadchla. Na Kozákově je prima jen ta hospoda a moře místa. Mimo parádního spojení do Francie z mobilu se mi tam celkem nic moc nepodařilo. Proč bych tam měl jet 100 km, když tu Velkou Javořinu udělám i z Řípu a dá to i o 40 km víc. Klínovec, to je kapitola sama pro sebe. Poměrně velké místní rušení, za zády plno Němců a hospoda je zavřená. /Nevím, jak se tam Honzovi Sosnová může tak líbit./ Nemlich to samý platí i o Ještědu, jen hospoda je otevřená a přibudou i Poláci. Na Prázovce se mi například nelíbilo ani trochu, tak jsem se sebral a jel na Tábor. Pěkné to je na Měděnci, jen se musíte strefit do počasí. Byl jsem tam celkem třikrát a z toho dvakrát to byla meteorologická hrůza.

Klasickou ukázkou podobných úvah bylo první místo na loňském LPD. Vítěz Bohouš Česká Lípa CL 6 měl v několika minulých ročnících vždy nejvíce nebo hodně spojení, avšak nedalo to kilometry a tak nebyl s umístěním dost spokojen. Proto si vybral portejbl ve velmi slušné nadmořské výšce a ve výhodných vzdálenostech od uvažovaných vysílacích stanovišť ostatních účastníků a zejména kontrolních stanic. No a pak už jen slušné vybavení, dobrý operátor a pohár byl doma.

 
 
Strategie

Pokud se zúčastňuji nějakých závodů, je pochopitelně hlavním strategickým cílem první místo! No a když se to nepodaří, tak alespoň to druhé. Nevyjde-li ani tohle, pak se musím spokojit s tím, že jsem se zase bezva vyblbnul na kopci, slyšel spoustu známých, poznal další. A vůbec i když to nestojí někdy za nic, je to príma vyrazit a i nazávazně potlachat. Jak říkají moudřejší – a o tom to je.

Taktika

Někde jsem slyšel, že úspěch v závodech nebo na portejblu je ovlivněn ze 30% výběrem místa, technikou a operátorem. Zbylých 10% je klika. Celkem s tím souhlasím, jen bych ty hodnoty všechny upravil na 25%.

V první fázi příprav na portejbl je důležité sledování meteo situace. Nejen z důvodů, že by vás náhle přepadla nějaká slota, ale hlavně proto, že fronty výrazně ovlivňují naše pásmo. Výrazná studená fronta orientovaná S-J, přicházející od západu a nalézající se 200-300 km od našich hranic je požehnáním. Pokud se tato dostane nad Vysočinu počítejte s tím, že možnost spojení třeba z Krušných Hor do oblastí Olomouce, Přerova, ke hranicím se SR či přímo na Slovensko, je výrazně vyšší. Proto jsou pro mě důležité synoptické mapy a zejména předpovědi vývoje. Lze si vybrat např.



Pochopitelně, že i animace srážek mohou být zajímavé.


Rovněž je zajímavé sledovat na Netu aktuální sluneční činnost. I když poslední dobou se to nějak zvrtlo. Měli bychom se nacházet v období utichání sluneční činnosti, avšak co se dělo na konci roku 2003 nemělo obdoby. A zajímavé - právě v období těch největších erupcí se na 2-4 hodiny pásmo uklidnilo a otevřelo. Přesto čerstvé informace o sluneční aktivitě jsou na portejblu cenné. Lze juknout např. na http://www.n3kl.org/sun/noaa.html, http://www.11m.sk/sk/

Mimo to je dobré se podívat na Net, kdo se v určený termín chystá ven. Nejlepší informace získáte na www.cbdx.cz. Tady bych apeloval na ty, kteří dávají na příslušný server informace, aby je zveřejnili nejpozději do soboty 08:00. Pozdější zveřejnění může zastihnout expedice už na cestě na kopec a informace se k nim již nemusí dostat.

Technika je daná, každý vyrazí s tím co má. Není třeba vyjmenovávat co je nejlepší stanice a co nejlepší anténa. Totiž tu nejlepší už každý máme doma. Jen bych z vlastní zkušenosti doporučil jezdit s tím, co je vyzkoušené a případně vozil nějakou zálohu. Mohl bych psát romány o nepovedených experimentech a podobně. Jednou jedinkrát mi praskla pojistka. Náhradní ležely v kuchyni na stole, abych je nezapoměl!

Aby to bylo úplné používám následující vybavení:
stanice Giant a Colt 320 FM, u Gianta používám stolní echomike INTEK M-600 s nožním ovládáním
anténa Long John λ¼, klasická půlka s drátěnými půlkovými protiváhami využitými jako kotvení na stožáru 8,5 m a směrovka HB9CV na 10 m stožáru
dva PSVmetry, z toho Syncron HP 1000-S je s transmatchem
zdroj 10 A, pro sichr poruchy Temelína nějakých 230 Ah v baterkách
A hejno náhradních kabelů, kazeťák na nahrávání spojeníček, externí repro s vývodem na sluchátka, přepínač antén, automatický dávač výzvy a tak dále. Je toho plná škodověnka.
Celá sestava je výsledkem několikaletého bádání jak a co upravit a podobně. Vše je podřízeno tomu, že jezdím sám. Například způsob stavby dvou anténních stožárů v jednom člověku jsem piloval rok. Teď je ale zmáknutej, že to umím i za tmy. Rovněž HB9CV se dá postavit za tmy, ovšem nesmí vám upadnout propojovací šroubek M3x15. Vozím jich sebou pět, zatím to vždy stačilo, nejhorší skóre bylo dva ztracené šroubky a tři matičky.
Mimo to pochopitelně vozím tištěné databáze volaček a portejblů, lokátorové tabulky pro určení vzdáleností z toho kterého místa.

No a můžeme se dostat k otázce vlastní taktiky během závodů. Platí pochopitelně to, co jsem zmínil o propozicích. Podle nich se musíme řídit a tomu podřídit způsob portejblování. Existuje několik poměrně rozšířených, avšak podle mě, mylných názorů, o kterých bych se chtěl zmínit.

Usadit se během jednodenních závodů na jednom kanále je holý nesmysl. Pokud se totiž na každém kanále usadí jedna stanice, nikdy nenavážou mezi sebou spojení. Něco jiného je, pokud jedete portejbl nebo třeba Ligu, kde sednout na kanál je výhodné. Ostatní účastníci si o vás řeknou a kdo chce, tak za vámi na kanál přijde.

Poslechl jsem si i názor, že kolečkáři by měli v sobotu a v neděli omezit svůj provoz a umožnit expedicím a portejblistům práci na pásmu. Osobně to pokládám za nešťastný názor, protože kolečkáři jsou hlavní složkou našich spojení. Pokud je budu omezovat, řeknou si to a neozvou se mi. A já pak na kopci udělám těch 20-30 portejblistů a expedic během hodiny a můžu jít domů. Několikrát jsem uváděl, že skoro každý kolečkář je rád a potěšen, když se mu podaří spojeníčko s někým na kopci na nějakých 100-200 km. Znovu zmíním bezvadnou spolupráci s Plzní, Benešovem, Berounem, Hradcem Králové, Orlickými Horami. Dobře organizované kolečko o 10 účastnících můžete mít vyzobáno za 4 minuty. Vy jste spokojeni a kolečkáři taky. Uvědomte si, že jako existuje názor, že nám portejblistům kolečkáři překáží, tak existuje názor, že expedice překáží jim. Nedá mi, abych se nezmínil o případu z konce loňského roku, kdy jsem z Řípu na osmičce bojoval o Slovensko a Berounské kolečko mě udělalo místo na dokončení obtížného spojení. Pochopitelně jim za to děkuji. A dokonce jsem zažil případ, kdy se stejně zachovala taxislužba! Mimochodem – stanička, zastávající tento názor vesele tlachala kolečko v sobotu 17. 1. jako by si nepamatovala, co hlásala před 14ti dny.
A když už jsme u těch příkladů – upozornil jsem stanici, že na jiném kanále je velmi vzdálená stanice. Dotyčný poděkoval s tím, že se tam jde podívat. Ze zájmu, protože to bylo dál než ke mně, jsem si to šel poslechnout. V pohodě udělali spojení a po rozloučení začal dotyčný na tomto kanále dávat svoji výzvu! Já myslel, že omdlím.
Vozím sebou kazeťák na dokumentaci spojení a mám spoustu zajímavých nahrávek! Od skutečně zajímavých spojení jako třeba Los Angeles za 58 na FM, 600 km na Slovensko, přes skutečné skvosty po stránce modulace až po nadávky a spílání taxislužeb či síbíčkářů mezi sebou. Někdy je to velmi zajímavý materiál svědčící o úrovni komunikujících. Osobně bych se přimluvil o vpravení nového článku do příští GL, týkajícího se požívání alkoholu. Nic proti němu nemám, ale některé případy z pásma jsou první tři minuty zábavné, ale pak je dotyčný operátor na zabití. Pokud leze do relací dvou stanic na opakovači opilec nevlastnící dialera – no to už je lepší nějakej ten gumák!

Celý provoz na pásmu je o vzájemné toleranci. Během krátkých závodů však nastává boj na život a na smrt. Ale i tady by mělo platit pravidlo o toleranci. Pokud se na kanále objeví nová soutěžní volačka, všichni na ni sesypou jako vosy a dávají výzvy jeden přes druhého, resp. jeden do druhého /a třetího, čtvrtého …./ a nikdo neudělá nic. Dokonce i když dotyčná stanice udělá pořadí, jak bude volačky brát, najde se dost lidí, kteří do relací dávají výzvu a tím znehodnotí probíhající spojení. Navíc jej prodlužují, protože se všechno několikrát opakuje. Jednoduchými počty zjistíme, že LPD má okolo 80-ti účastníků. Máme na první kolo 4 hodiny. To je 20 spojení do hodiny, resp. 3 minuty na jedno spojení. Za první hodinu máte 30 spojení, za druhou 20 a na zbylé stanice máte 2 hodiny. To je moře času, takže v klídku a pohodě. Tady se už promítá otázka operátora. Nelze než souhlasit s názorem Vaška Chotěšov, který prohlásil, že v těchto závodech uspějí hlavně zkušení operátoři, kteří jezdí pravidelně na portejbly. Je to pravda, mají cvičené ucho, polovičku stanic poznají podle modulace atd.

Jednou byla na mě vznesena připomínka, že si s protistanicí vyměním jen report a dobrý den. Mimo soutěže, kdy jsou přiděleny soutěžní volací znaky to v mnoha případech považuji za naprosto zbytečné, neboť to jsou stanice, které slýchávám každý týden a lokátor i vzdálenost mám v malíku. A pokud si nemáme co říci nového, protože jsme si to řekli před týdnem, report stačí.


Klasikou pro cvičení ucha je provoz na kanále 21 v neděli ráno. Pro názornost jsem vytvořil přehlednou mapku pro čtyři lokality se znázorněním pokrytí. V některých případech není úplně přesné, ale to není až tak důležité.


mapka.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

Sedím tedy na Řípu, z východu běží kolečko Orlických Hor, ze západu Klínovec, ale mohou to být klidně Vary, Sokolov nebo Cheb, pode mnou hlaholí Praha. Vesměs se navzájem neslyší nebo tak málo, že si nevadí. Já je ale všechny mám za 33 až 59+ a tak se bojím odpovědět třeba na Cheb, neboť bych nabořil ostatní. Takže i když jedu do Ligy a hledám každou volačku, tak holt některá spojení oželím a tento kanál radši opustím. Mnohdy mě to dost mrzí, některé stanice na mě brejkují, diví se, že je neslyším, ale opravdu je lepší jít jinam.
 
Modrá barva znázorňuje poměrně přesně pokrytí z mojí domovské Krtiny – Řipu, 460 m n. m. Jen to Slovensko tam není přesně zakresleno.

No a jsme u poslední kapitoly příprav na portejbl – proviant. Vím, že by u některých expedic zabral seznam podstatnou část soupisky. Ale věřte tomu, že ani já se nešetřím. Zásadně jezdím na kopce s možností připojit se na 220V, s otevřenou občerstvovnou. Taková smaženice z hub v 1:30 spolu s točeným pivkem, to je balada. Nebo v 5:30 palačinky se šlehačkou a dotazem obsluhy, kolik cukru do kafe? Jen doufám, že to Vašek Chotěšov nebude brát jako nedovolenou pomoc v kategorii Single! Ale neponechávám nic náhodě, co kdyby osvěžovna vyhořela. Tak si vozím i železné zásoby – většinou je ale převedu z kategorie železných do kategorie sežraných.



No a je to všechno. Můžeme vyrazit. Těším se na další spojeníčka.

Tomáš mobil Roudnice CL31
1886 x shlédnut článek : http://www.cbdx.cz/clanek669-statistika-taktika-strategie-clanek-doplnen.htm
Vaše diskuse, připomínky, náměty, návrhy, myšlenky k článku - prostě cokoliv Vás napadne ...

Věc Datum a čas  Autor
 | Statistika, taktika, strategie - článek doplněn Martin Šenov 11.7.2006 00:23:31

 
1 2 3 4 5 Známka 1,0 známkovalo 16
                                                                                                                                                                 

RSS CB klub Česká Lípa - optimalizováno pro Internet Explorer 4.x , Netscape 4.7 a vyšší .
.